Akne

Akne er betændelse i talgkirtler og hårsække, i ansigtet og på den øverste del af overkroppen. Det rammer typisk yngre mennesker og sværhedsgraden går fra mild til svær akne, hvor symptomerne er fra hudorme til røde, ømme knopper, cyster og bylder. Akne kan være arveligt betinget.
At få bumser er normalt hos unge, men udvikler det sig og efterlader ar, kan behandling være nødvendig så der undgås yderligere ar-dannelse. Som regel brænder det ud inden 30-års alderen.
Vores læge i Hud - og Hyperhidroseklinikken vil sammen med dig lægge en plan for behandling og kontrol af din tilstand.

Akne kan hos nogle påvirke livskvaliteten

Afhængig af sværhedsgraden kan akne opleves som en negativ påvirkning af livskvaliteten. Men det er vigtigt at vide, at akne rammer rigtigt mange - så man er ikke alene om det. Desuden findes der effektive behandlinger, og er livskvaliteten og selvværd påvirket skal man ikke tøve med behandling.

Behandling af akne i Hud - og Hyperhidroseklinikken

Akne kan behandles!  Behandlingen har til formål at nedsætte produktionen af fedtstoffer i talgkirtlerne og modvirke tilstopning og betændelse.
Vi arbejder altid med den enkelte i fokus, og derfor vil  planen for behandling være afhængig af netop din situation. Hvis du har mild akne, vil det typisk være nok med behandling med creme, eller gel. Har du sværere akne, vil der typisk blive udskrevet tabletter til dig, f.eks. antibiotika eller A-vitamin. Uanset behandlingstypen kan der gå noget tid inden den virker - op til 8-12 uger.

Hvad kan du selv gøre?

Som sagt kan akne være arveligt, og den del af problemet kan du ikke selv gøre noget ved. Til gengæld kan du sørge for at vaske din hud med vand og mild sæbe, og ikke pille i huden. Undgå så vidt muligt fede cremer og kosmetik, da det kan tilstoppe talgkirtlerne. I vores klinik kan du købe produkter fra serien MDerma, der kan anvendes af dig.